Varjude Arhitekt - Fritz Langi retrospektiiv - 05.12 kuni 22.01 | "Metropolis" ja "M" lavastaja
Fritz Langi retrospektiiv alustab juba 5. detsembril! Eelmise sajandi üks mõjuvõimsamaid režissööre kino Artise ekraanidel kuni jaanuari lõpuni välja.
Retrospektiivi toovad teieni Unlimited Media ja Kultuurikapital.
"Öine kokkupõrge" (Clash by Night, 1952)
Marlene Dietrichi ja Barbara Stanwycki osalusel valminud draama, kus vaadeldakse armukadedust, kirge ja inimlike suhete keerukust. Lang toob esile tegelaste psühholoogilised pinged ja Ameerika äärelinna tumeda allhoovuse.
Fritz Langi lavastatud "Öine kokkupõrge" (Clash by Night, 1952) on kompleksne noir-draama, mille tegevus toimub väikeses California kalurikülas. Elust räsitud Mae Doyle (Barbara Stanwyck) naaseb pärast ebaõnnestunud suhteid oma kodulinna. Seal alustab ta suhet Jerryga (Paul Douglas), heasüdamliku, kuid lihtsa kaluriga. Pärast abiellumist tunneb Mae end väikelinnaelus lõksus olevat ja alustab afääri Earliga (Robert Ryan), Jerry küünilise ja äkilise sõbraga. Selle armukolmnurga kaudu tuuakse esile tegelaste sisemised konfliktid ja valikud. Film sisaldab ka kõrvalteemat Joe Doyle'i (Keith Andes), Jerry venna ja tema tüdruksõbra Peggy (Marilyn Monroe) vahelisest suhtest, mis lisab loole kergust ja võlu.
"Öine kokkupõrge" uurib emotsionaalse konflikti, ühiskondlike piirangute ja täitumise iha teemasid. Mae sisemine heitlus peegeldab sõjajärgse Ameerika naiste laiemat võitlust, kes on lõhestatud traditsiooniliste rollide ja iseseisvuspüüdluste vahel. Barbara Stanwyck esitab võimsa rolli, kehastades Maele vastupidiseid jooni —tugevust ja haavatavust, mässumeelsust ja alistumist. Stanwycki, Ryani ja Douglase vahelised pinged lisavad loole intensiivsust, eriti kui Earli destruktiivsus põrkub Jerry optimismiga. Fritz Langi režii tõstab esile dramaatilist pinget, kasutades varjurikast noir-stiilis operaatoritööd, et rõhutada tegelaste psühholoogilist võitlust. Film kritiseerib ühiskondlikke ootusi, kuid uurib ka isiklike soovide ja moraalse vastutuse kokkupõrkeid. Tegelaste valikud panevad kahtluse alla, kas on üldse võimalik oma mineviku ja olemuse eest põgeneda.