Varjude Arhitekt - Fritz Langi retrospektiiv - 05.12 kuni 22.01 | "Metropolis" ja "M" lavastaja
Fritz Langi retrospektiiv alustab juba 5. detsembril! Eelmise sajandi üks mõjuvõimsamaid režissööre kino Artise ekraanidel kuni jaanuari lõpuni välja.
Retrospektiivi toovad teieni Unlimited Media ja Kultuurikapital.
"Dr Mabuse tuhat silma" (The Thousand Eyes of Dr. Mabuse, 1960)
Fritz Langi viimane film ja tema kurikuulsa Dr. Mabuse saaga lõpp-punkt. Film uurib tehnoloogia ja jälgimise rolli modernses ühiskonnas, pakkudes pingelist ja õõvastavat pilguheitu külma sõja hirmudesse.
"Dr Mabuse tuhat silma" on põnevusdraama, mis toob legendaarse Mabuse-tegelase külma sõja järgse Berliini. Lugu algab ajakirjaniku salapärase mõrvaga, mille uurimisel satub inspektor Kras Luxori hotelli, kus toimub rida kummalisi sündmusi. Hotelli külastajate seas on ka ameeriklasest tööstur Henry Travers, kes kiindub naabertoas elavasse Marion Menilisse. Tegelaskonda lisavad pinget pime selgeltnägija ja kahtlane kindlustusmaakler. Peagi selgub, et Luxori hotell on varustatud varjatud kaamerate ja mikrofonidega, mida juhib salapärane tegelane, kes väidab end olevat Dr. Mabuse. Film uurib kontrolli, paranoia ja privaatsuse küsimusi kaasaegses maailmas
"Dr Mabuse tuhat silma" tähistab Langi filmikarjääri sümboolset lõppu, sidudes tema varasemate teoste sünge temaatika ja 1960. aastate tehnoloogilised hirmud. Film säilitab Langi Saksa ekspressionismi juured varjurohkes kinematograafias ja ängistavas õhkkonnas, ent lisab uusi kaasaegseid elemente, nagu spionaaž ja jälgimisühiskonna murekohad. Filmi keskne teemadering käsitleb autoritaarsust ja tehnoloogia dehumaniseerivat mõju. Hotelli jälgimissüsteem sümboliseerib privaatsuse kaotust ja üksikisiku autonoomia vähenemist. Mabuse, kes on korduv tegelane Langi loomingus, kehastab moraalset korrumptsiooni ja piiramatut võimu, olles ajatu kurjuse metafoor. Kuigi mõned kriitikud pidasid filmi selle episoodilise struktuuri tõttu vähem mõjusaks kui Langi varasemaid töid on "Dr Mabuse tuhat silma" siiski tähenduslik lõpupunkt, mis seob Langi mineviku ja kaasaegsed ühiskondlikud probleemid üheks tervikuks